Educatie

Theater laat je hersenen groeien! 

Door kinderen aan te spreken op de kracht van hun eigen verbeelding en inlevingsvermogen, moedigen we ze aan om verder te kijken dan de wereld die ze al kennen en verder te komen op weg naar wie ze zijn. Dat doen we met voorstellingen, kunst en cultuur in de schouwburg en in de klas. We dompelen kinderen en jongeren even onder in een andere wereld waar ze verder van kunnen groeien.

Het is niet altijd even makkelijk om leerlingen te motiveren of te boeien tijdens een voorstelling. Maar dit Dit is vaak omdat ze weinig of geen ervaring hebben met theater, geen achtergrondinformatie kregen of de theatercodes niet kennen. Daarnaast ontregelt kunst graag en een theatervoorstelling doet wel wat met het jonge brein. Maar door hen voor te bereiden, leren ze anders kijken.

Ga je voor het eerst met je klas naar het theater? Of wil je nog even hun geheugen opfrissen hoe ze zich daar moeten gedragen? Bekijk dan samen onderstaande filmpjes.


Wat kan je doen VOOR de voorstelling?

Een degelijke voorbereiding is dus noodzakelijk. Het is belangrijk dat leerlingen weten wat ze gaan beleven: een tentoonstelling, een theatervoorstelling (met veel mensen op scène of een monoloog) of een film. Zo komen ze met het juiste verwachtingspatroon kijken. Een juiste voorbereiding zorgt voor een betere beleving en maakt de kijkervaring intenser. Als je weet waar je op moet letten, dan krijgt de voorstelling meer betekenis. En door actieve met passieve educatie te combineren, krijgen we een net iets andere dynamiek in de zaal.

Onze website wordt tijdens het seizoen verder aangevuld met recente informatie zoals de duur van de voorstelling, recensies, trailers, … 

Sommige voorstellingen worden omkaderd met een actieve workshop in de klas, wat zorgt voor een doeltreffende voorbereiding. Ook kan je met je klas een rondleiding in het cultuurcentrum boeken.

Wat kan je doen NA de voorstelling?

Onderschat ook het belang niet van een nabespreking in de klas. De film- en theatervoorstellingen laten immers vaak een sterke indruk na bij de leerlingen. Het thema, de scenografie, het acteerspel,… Alles kan besproken worden en iedereen heeft recht op een eigen mening of interpretatie.

Meningen uitwisselen over de geslaagde of minder geslaagde kijkervaring verscherpt de kritische blik van de leerlingen en draagt bij tot het aanscherpen van hun communicatievaardigheden.

Een nagesprek met de acteurs is, in beperkte groep, ook mogelijk.

Het digitale evaluatieformulier 

Laat ons weten wat jij en je leerlingen van de voorstelling vonden. Gezelschappen houden van feedback en wij kunnen zo onze programmering bijsturen.

Contact