In ‘Schatkamer’ richten we ons tot de persoon van de leerling. Aan de hand van enkele gerichte opdrachten en vragen in het boekje, ontdekt de leerling zichzelf en zijn onmiddellijke omgeving.
De leerling gaat op zoek naar de persoonlijke schatten in zijn leven door verhalen over zichzelf en zijn omgeving te sprokkelen. Zo krijgt hij zicht op zijn eigen identiteit. De schatkamer brengt ook ouders met hun kinderen in gesprek.
Aan de hand van enkele concrete opdrachten komen thema’s als naam, familie, rituelen, feesten, verhalen en dromen aan bod. Het uitwisselen van deze informatie doen we via verhalen en dialoog. Als we de ander niet leren kennen, hoe kunnen we hem/haar dan begrijpen?
Elk thema is gekoppeld aan een creatieve doe-opdracht waarbij de culturele vaardigheden waarnemen en verbeelden centraal staan. De leerling verzamelt en creëert allerlei spullen die iets vertellen over zichzelf. Op die manier creëert elke leerling een persoonlijke mini-Wonderkamer die op een visuele manier iets vertelt over zijn identiteit.
De volgende thema's komen aan bod:
- Wie ben ik?
- Wie ben jij? (Wie zijn de kinderen in mijn klas?)
- Wat is hetzelfde? Wat is anders?
- Welke gewoonten hebben we?
- Welke rituelen?
- Welke verhalen, symbolen en helden hebben we?
- Welke waarden en normen?
- We leren samen.
- We leven samen.
Doelen:
- sociale vaardigheden
- communicatieve vaardigheden
- verbeeldende vaardigheden
- ontwikkelen van empathie
- diversiteit aanvaarden
- intercultureel samenleven
Bestellen
prijs: 5 euro per leerling (boekje + doosje)
Boek 'In je blootje voor de klas' [extra duiding bij de Schatkamer]
Griet Severeyns schreef naar aanleiding van Wereldklassen een boek. Het boek 'In je blootje voor de klas' geeft meer achterliggende visie en concrete tools om met de schatkamer aan de slag te gaan. Het is een resultaat van verhalen van de deelnemende leerkrachten aan het project alsook nog toevoegingen van waaruit Griet de Schatkamer heeft vorm gegeven.
prijs: 25,99 euro
Bestelformulier